Wij horen het nog regelmatig… Medewerkers waarvan de functie is veranderd, meer verantwoordelijkheden hebben gekregen, en toch ontevreden zijn. Omdat deze medewerkers vinden dat zij recht hebben op een aanpassing in salaris. Terwijl jij waarschijnlijk denkt dat hun werk alleen maar leuker en uitdagender is geworden. Dus hoezo dan ‘zeuren om meer geld’?

Het is helemaal niet gek dat functies worden aangepast. De wereld is immers ontzettend veranderd. Dat zie je overal terug. Vroeger haalden we een videoband in de videotheek, tegenwoordig streamen we alles via diensten als Netflix. Winkels moeten tegenwoordig eigenlijk uitgerust zijn met een webshop, willen ze veel klanten kunnen bedienen. Dat zijn dan hele grote wijzigingen, maar overal zie je ook kleinere wijzigingen. Maar die wel een impact hebben op teamleden die daar mee te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan de vakman die nu ook inspecties doet, de administrateur waarvan de boekhouding compleet is gedigitaliseerd en de leerkracht die elke dag meer diversiteit aanbiedt in de klas.

Functieomschrijvingen staan niet meer in beton gebeiteld. Sterker nog, het allerliefst zouden we die functieomschrijvingen overboord gooien. En puur werken vanuit ieders talenten en de toegevoegde waarde die nodig is voor het team en organisatie:
Wat vraagt de organisatie? Wat is er nodig om de klant optimaal te bedienen? En welke bijdrage kun jij als teamlid en jullie als team daaraan leveren?
Als dit centraal staat, dan is er niet per se een functieomschrijving nodig. Omdat jullie doen wat bij jullie past en wat nodig is om de doelen te behalen.

Okeeee…. maar die medewerker is nu ontevreden, dus wellicht nog een brug te ver. 😉 Wat kun je dan nu nog meer doen, naast het zorgen van bewustwording van die veranderende wereld?

Achterhaal waar de onvrede vandaan komt. Voelt hij zich misschien achtergesteld ten opzichte van andere collega’s? Vind hij die nieuwe taken eigenlijk heel ingewikkeld en twijfelt hij of hij het wel aan kan? Vind hij dat hij structureel te weinig verdiend in vergelijking met vergelijkbare functionarissen buiten de organisatie? Noem maar op, er kunnen tal van redenen zijn die leiden tot die onvrede bij hem (of haar). Ga het gesprek aan en schiet niet in de overtuigstand. Ga op je handen zitten en laat hem vertellen wat hem dwars zit. Ga open, nieuwsgierig en oordeelloos met hem in gesprek. Dan voelt hij zich gehoord en gezien. En kun jij inspelen op wat hij nodig heeft. Want als hij onzeker is over de uitvoering van die andere taken, dat is een andere behoefte dan de behoefte aan een heldere uitleg waarom de waardering qua salaris gelijk blijft.

Heb je na het lezen nog vragen of wil je met ons hierover in gesprek? Boek dan een gratis gesprek in en we geven jou direct tips en adviezen.

Ik boek graag een gratis actie-gesprek met Klaske & Margriet in.