We kennen allemaal dat beeld van die die-hard voetbalsupporters. Ze scanderen de naam van hun club zonder enige censuur. Dragen bijpassende sjaals en zingen het hoogste (club)lied. Vol trots. Want hee; ik wil hierbij horen! Dit is van mij. We have a dream. Niet zij hebben een droom, maar wij.
Er kan een enorme magie en aantrekkingskracht uitgaan van teams. Sportteams spreken altijd tot de verbeelding, maar denk ook eens aan het team dat de iPad ontwikkelde, of het campagneteam dat Obama naar de top bracht. In deze gevallen hebben mensen niet zomaar de behoefte om ergens bij te horen, maar ze willen HIERbij horen. Dat is toch wat je wil met jouw team? Of denk jij nu, hmm. Leuk, maar dat is wel echt een ver van je bed show. Hoe je het ook wendt of keert.. er zijn meerdere ontwikkelingen die impact hebben op personeel, op jouw teamleden dus. Waarmee ook nog eens de noodzaak van een sterk team met een magische aantrekkingskracht wordt benadrukt.

  • Neem de war of talent. Er is echt op alle vakgebieden schaarste. En dus moet je als werkgever meer bieden dan alleen een inhoudelijk, leuke baan om het talent aan jouw team te binden.
  • De impact op teams door vergrijzing, waardoor veel ervaring en expertise gaat verdwijnen. Gezien het grote aantal vijfenzestigplussers dat de arbeidsmarkt gaat verlaten, zal deze trend merkbaar zijn in teams. Vooral door dus enorme expertise die in een keer wegvalt en de onmogelijke opgave om goed te kunnen inwerken.
  • Nieuwe generaties; jongere generaties brengen andere behoefte, andere omgangsvormen en andere techniek mee naar het werk dan de vorige en huidige werkende generaties. Geen focus op (baan)zekerheid, maar vooral authenticiteit waardoor ze mondiger zijn en minder gevoelig zijn voor hiërarchische verschillen.

Ben jij je bewust van al die ontwikkelingen? Wat doe jij al om te werken aan die magische aantrekkingskracht?